2010-03-12

När man skriver brev/inlägg som man inte vill ha svar på...

Försöker se vad som händer i Tyresö och tittar in på bland annat moderaternas hemsida och deras bloggar. Upptäcker då att det ligger "öppna brev" med frågor till mig där.

Jag trodde i min naivitet att skickar man öppet brev med frågor så skickar man det också till de som är tilltalade. För mig är det vanlig hyfs.
Nåväl jag hittar det ändå och svarar gärna på frågan här istället (moderaternas hemsida och saweståhls dito är inte öppna för dialog/kommentarer så där går det inte att göra det).

Fredrik Saweståhl och en för mig helt okänd riksdagsledamot frågar mig om jag vill sparka ut 11 000 i arbetslöshet?

Det är naturligtvis glädjande att Saweståhl börjat engagera sig i frågor om arbetslöshet. Vi har lagt följande förslag i Tyresö de senaste 2 åren;

* Uppsägningsstopp i kommunens kärnverksamhet - moderaterna röstade nej och sade upp anställda i skolan.

* Tidigarelagda investeringar för att dels öka antalet jobb, dels göra dem i lågkonjunktur när de är billigare för kommunen. Moderaterna röstade nej och sade att de redan gjorde så mycket. Sedan klarade de bara hälften av budgeten - resten skjöts till dyrtider samtidigt som arbetslösheten steg.

* Ta kontakt med byggföretag för att hålla igång byggande - föreslå att vi bygger hyresrätter tillsammans om det är svårt att sälja dem som bostadsrätter. Moderaterna röstade nej och sade att de redan gör så mycket. Till skillnad från många andra mycket mer aktiva kommuner byggdes i Tyresö inte ett enda nytt flerbostadshus under förra året. Befolkningen i Tyresö ökade minst i hela Stockholmsregionen.

* Underlätta småföretagens verksamhet genom att tidigarelägga betalningar. Det är inte rimligt att småföretag ska vara banker åt kommunen. Moderaterna röstade nej.

* Öka investeringarna i utbildning så att de som behöver utbildning för att stå bättre rustade när konjunkturen vänder kan få det. Moderaterna röstade nej efter att ha börjat mandatperioden med att kraftigt reducera vuxenutbildningen.

Listan kan göras längre. Det är bara ett urval av insatser som vi hade kunnat göra, och som vi föreslagit, i Tyresö för att minska arbetslöshet och kostnader för arbetslöshet. Det har inte gjorts och nu ökar kostnaderna för socialbidrag mest i hela Stockholmsregionen.

Så det är välkommet att Saweståhl nu börjar bry sig. Lite mer oroad är jag då över att han inte diskuterar något han själv kan påverka. Istället vill han prata avdrag för hushållsnära tjänster. Det beslutas förvisso inte av Tyresö utan av riksdagen - men för all del - vill inte Saweståhl och den okände riksdagsledamoten diskutera sådant som beslutas i Tyresö så kan jag diskutera även nationella frågor.

Först bara - det är nog ingen idag, mer än de som inte brytt sig om att kolla fakta, som hävdar att avdraget inneburit 11 000 nya jobb. Bedömningarna varierar. En bedömning som lämnats av TCO´s tidigare chefsekonom Roland Spånt hävdar att avdraget givit 900 nya jobb till en kostnad av 800 000 kronor per jobb. Några andra hävdar tt det givit lite mer. Ingen seriös aktör utan egna intressen hävdar 11 000 jobb. Orsaken är egentligen rätt enkel - att hävda det skulle vara att hävda att det inte fanns några jobb i branschen innan avdraget - dvs att efterfrågan skulle vara så låg att ingen skulle använda sig av tjänsterna utan en stor skattesubvention. Så är det naturligtvis inte.

Ursprungligen hävdade Moderaterna denna siffra - men den är därför nu i partiets nationella retorik korriegerad. Men om detta är Saweståhl lyckligt ovetande (eller så försöker ha lura sina läsare...).

Ska då avdraget bevaras på detta sätt. Nej, säger jag. Jag ser gärna olika former som stödjer tjänstesektorn. Jag har exempelvis länge argumenterat för den tjänstemomssänkning som de borgerliga partierna lovade i förra valet - men sedan svikit. Jag vill öka den tid som äldre kan få hemtjänst utan biståndsprövning och låta äldre styra över dessa timmars användning (se där Saweståhl - ytterligare en fråga vi själva kan göra något åt på hemmaplan).

Däremot gillar jag inte ett avdrag som ger skattesubvention av tvätt i hemmet men inte på en kemtvätt (hur många jobb har kemtvättarna förlorat förresten?).

Jag gillar inte ett avdrag som så ensidigt gynnar de med högsta inkomster. Det är säkert inget problem för dig Fredrik att klyftorna ökar - för mig är det ett problem. Och du - var ifrån får su uppgiften att "låginkomsttagare använder också avdraget i nästan lika stor utsträckning som höginkomsttagare"? Det finns nog ingen annan än du och den okände riksdagsledamoten som hävdar det...

Jag gillar inte ett avdrag som drar pengar från skola, vård och omsorg. Varför är det så självklart för dig att det är bra med skattesubventioner av nya jobb i förmögna hem samtidigt som vi i Tyresö varje år under denna mandatperiod sagt upp personal inom skolan?

Och vet du vad Fredrik - om vi ändå ska vara rikspolitiker en stund - hur många jobb tror du försvunnit för att landets pensionärer får sänkt köpkraft genom pensionärsskatten kombinerat med sänkta pensioner?

Därför vill jag veta om du är beredd att protestera mot detta och därmed bidra till att skapa och behålla jobb eller om du vill vara en lydig vasall till Fredrik Reinfeldts idétorka? Tyresös väljare har rätt att veta var Saweståhls prioriteringar ligger. (PS det sista var ett traversi på en riktigt pinsam avslutning på Saweståhls brev...)

Hoppas du nu fått svar på det brev du inte ville skicka direkt till mig.

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker