2009-09-16

Inte längre libertarian? Vad ska Saweståhl tycka nästa vecka?

Om en vecka kommer moderaterna utse Fredrik Saweståhl till ny kommunstyrelseordförande i Tyresö. Det hävdar tidningen Tyresö Nyheter. Jag tror att de har träffat rätt i sin gissning - men veta kan man ju aldrig förrän mötet varit.

Likväl är det värt att notera att Saweståhl nu försöker anpassa sig och göra sig mer acceptabel för väljarna och moderaterna. Tyresö Nyheter kunde i samma artikel visa det spektakulära att Saweståhl på sin Facebook-profil definierade sig som libertarian. Libertarianism är inte ett helt vanligt begrepp i Sverige - men desto vanligare i den anglosaxiska världen - men står i praktiken för nattväktarstaten.

Ovan: Saweståhl för två veckor sedan (facebook.com)

Det är ett politiskt system där samhället inte gör några ansträngningar för att ge alla medborgare samma livschanser. Där utbildning, sjukvård och omsorg fördelas bara utifrån individens betalningsförmåga. Där inga trygghetssystem råder. Där det offentligas ansvar bara handlar om att upprätthålla lag och ordning.
En tämligen extrem position med andra ord. Och kanske inte en helt enkel position att vinna val på.

Därför har nu Saweståhl ändrat sig. Idag definierar han sig som konservativ. Det är nog klokare - politiskt. Men frågan är vad Saweståhl egentligen tycker och vad det är som fick honom att ändra sig?

Ovan: Saweståhl idag (Facebook.com)

Kommer Tyresö nu att få en KSO som velar fram och tillbaka och inte vågar stå för sina åsikter?
Det vore i så fall en nyhet jämfört med den konsekventa linje som jag i alla fall tycker Assarsson stått för (även om jag inte alltid gillat innehållet...)

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,

6 comments:

Ulrika N said...

Kan du inte få till bättre bilder på skärmdumparna? Jag ser lite dåligt numera....Mycket jobb ni lägger ner på FB må jag säga. Jag visste inte att FB var partiernas nya hemsidor. Jag trodde FB var for fun...

Tokmoderaten said...

Alldeles oavsett om den gode Herr Sawetståhl är konservativ eller liberterian så är det en ny hungrig förmåga som tar över ledarskapet i Tyresö. Ett bra val, som ytterligare kommer marginalisera ditt parti Martin, och detta trots att min korkade särbo fallit för ert tungotalande om skolornas situation.

Anonymous said...

Vad pinsamt ... Men jag är inte alls förvånad. Nyspråk och mörkning av åsikterna gentemot allmänheten har Moderaterna gjort till regel, även i Tyresö. Var finns moralen?

Bra att du har huvudet på skaft Martin.

Marie Åkesdotter, MP Tyresö

Lars said...

Att Martin Nilsson har tid att hänga på facebook hela dagarna och inte göra vettiga saker förvånar mig.

Marie Åkesdotter har jag gett upp hoppet om för länge sedan...

Martin Nilsson said...

Kanske att de dåliga skärmdumparna antyder att jag inte lagt all min arbetstid på detta eller Facebook (snarare knappt någon) - min senaste statusuppdatering är en vecka gammal...

Däremot tycker jag det bådar mindre gott för ledarskapet i kommunen. Tycker att det är bra att kommunens högsta ledare har en kompass som han eller hon står upp för.
Om Saweståhl dessutom skulle försöka förverkliga det som han tyckte för åtminstone någon vecka sedan så är det dessutom av stor betydelse för kommunens invånare och då förtjänar de att få veta det innan valet. Då är min lilla spaning inte "ovettigt". Det är viktig konsumentinformation!

Ulrika N said...

Det är så sorligt! Allting o dessutom så verkar det som mps företrädare har lost her minds..sorligt alltihopa!

Politik
eXTReMe Tracker