2008-09-09

När får man säga eller göra det förbjudna?

Det här inlägget har absolut inget med dagens aktiviteter att göra. I alla fall väldigt lite. Jag har varit på en hel del bra föreläsningar under dagen. Några mindre bra också kanske - ingen nämnd och ingen glömd.

Och det är väl det att man så ofta formulerar det så - också jag.
Önskar att jag ibland hade modet att vara lite mer rättfram och säga vad man egentligen tycker. Och det gäller inte bara tal som är så där. Det gäller hur folk beter sig och är mot sina medmänniskor och det gäller när folk inte gjort det man borde ha gjort.

Men, och jag vet inte om det är lite svenskt fegt sådär - man hummar lite och tänker en och annan sak för sig själv.

Dock - jag blir bättre och bättre. Jag har bestämt mig för att bli ännu tydligare och rakare. I det ligger att säga det man tycker och tänker - hyfsat oberoende av vad som är snällast eller mest korrekt. Sedan får man väl se hur långt man klarar det.

Annars är det mest kampanj nu. Vi är ute och träffar medborgare på allehanda mötesplatser och det är riktigt bra uppslutning med folk från socialdemokraterna. Känns bra - och det blir en hel del medborgare som säger vad de tycker om oss och om kommunen, förhoppningsvis relativt rakt på sak...

3 comments:

Anonymous said...

Funderar alltid på vart gränsen går på vad som är acceptabelt.. Att ständigt vara "smidig" i sitt sätt att uttrycka sig förmildrar ju oftast (tror jag iaf) de tankar man har. Däremot vill man ju inte bli "hotad" för att man, ursäkta uttrycket, öppnar käften och faktiskt säger det man tycker...

/Annelie

Anonymous said...

Hej, idag fick vi moderaternas tyresötidning i brevlådan. Där skriver fru Assarsson alla tonårsföräldrar på näsan och annonserar att moderaterna nu gör mycket för ungdomarna. Det är dels inte sant och dels lätt att göra "föbättringar" eftersom de stängt fritidsgårdarna innan. Moderaterna har uppenbarligen ingen större koll på verkligheten och hur ungdomar fungerar. Vad säger ni i frågan? Undrar irriterad tonårsförälder

Martin Nilsson said...

Håller med dig. Det känns som att moderaterna i Tyresö gör brandkårsutryckningar när det uppstår problem. Innan dess har de noll eller inget intresse av att förebygga problem som kan uppstå.

Dessutom är de i mina ögon mycket negativa till ungdomar. De ses egentligen av Assarsson bara som problem inte som möjligheter.

Jag är övertygad om att gårdsverksamheten gör att fler ungdomar får ta ansvar och initiativ samt känna bekräftelse.

I vårt budgetförslag hade vi en miljon mer till fritidsgårdar - det hade gjort det möjligt att starta upp verksamhet i de olika kommundelarna.
Efter att vi drivit och klagat har vi nu äntligen fått igenom verksamhet för de lite äldre ungdomarna (startar i september/oktober).

Vi tänker fortsätta hålla koll på frågan och kommer tillbaka med fler ideer under hösten och våren.

Martin

Politik
eXTReMe Tracker