2008-09-04

Sååå fint...


... Mitt Tyresö visade sig från sin bästa sida idag.

För en gångs skull tog jag mig ork att cykla till jobbet - och sedan vidare till Tyresö Strand där jag träffade väljare.

I strålande solsken mötte jag först ett helt gäng "rävar" från förskolan Sofieberg. Så mycket spring och skratt på en gång - anförda av Gudrun, en fantastisk förskollärare som min son tidigare haft.

Cyklar förbi villaidyllen Skälsätra och Långsjön. Kommer fram till Tyresös gröna kil utmed Vättinge gårdsväg och ser där först en bågskytt ta sikte på en tavla. Ser flera gymnasister på idrottslektion i det gröna.

På vägen ut mot Strand ser jag först hästarna vid Rotvik och sedan rådjur utmed Sommarliden. Ute på Strand möter jag en av de vackraste trädgårdsstäder jag vet - väl medveten om all dess fördelar och problem, vilket jag möter utanför Strandpärlan i dialog med föräldrar.

Till denna kommun som en på gång är stad och land - med den stora staden en kvart bort - får jag ibland förfrågningar av vänner och bekanta om hur det är att bo här - med uppenbart eget intresse av att flytta hit.

Svaret på hur det är har jag delvis gett ovanför. I ärlighetens namn berättar jag naturligtvis också om de problem som finns i otillräckligt stöd till skola och förskola som jag berättat om ovan. De blir ofta oroliga då men något lugnare när de hör om vad som kommer hända efter 2010.

För att underlätta för dem skickar jag ibland länkar på bra boende. Så för att underlätta för dem och andra kommer här en lista på bra boendealternativ just nu;

Tyresö bostäder är det allmännyttiga bostadsbolaget som ännu så länge har ett varierat utbud av hyresrätter. Ännu så länge säger jag eftersom den borgerliga majoriteten vill avveckla de mer radhusliknande områdena. Synd tycker jag eftersom jag tycker man ska kunna göra boendekarriär/utveckling även inom ramen för hyresrätten. Annars kan man säga att det är ett av de allmännyttiga bolag som bäst har renoverat sitt bestånd. Fräscht och bra med andra ord.

Vill man istället bo i villa så kommer här några av de bästa alternativen just nu;

Centrala Tyresö - Radhus för 2,8 miljoner. Extremt centralt läge och ett av de häftigaste exempel jag sett på skillnad i exteriör och interiör...

Farmarstigen - prisvärt radhus för 2,3 miljoner kronor. Fräscht och hyfsat stort.

Villa i Fornudden med både pool och riktigt autentiskt 70-tal i flera rum. 3,7 miljoner.

Fint hus i Trollbäcken - vilket måste ha förlorat 1 miljon i värde efter att ett nytt bostadsområde byggts mellan huset och Drevviken. Men tror sig fortfarande med det fina huset och viss utsikt mot Drevviken få ut 4,4 miljoner.

Snyggaste och största typen av hus i trädgårdsstaden - Tyresö strand. Här ute för 3,7 miljoner.

Snyggt hus i Trollbäcken med närhet till badplats i Barnsjön. 3,5 miljoner kronor.

Lite coolt är det med 300 kvadratmeter boyta (med stort renoveringsbehov) för 3,5 miljoner.

Riktigt snyggt hus i Tyresö strand. Till synes utan väggar i nedre våningen. Centralt i strand men kanske aningen nära Tyresövägen - 4 miljoner.

Snyggt hus med många rum nära Öringesjön. 4 miljoner.

Välkomna hit. Det är värt det. Snart också vad avser skola och förskola...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker