2008-06-05

Nya radiokanaler - gamla låtar

För alla de som eventuellt tror det var bättre förr. Nej, det var det inte. Och nu tänker jag specifikt på radion. Jag tillbringade ett antal helger på kursgårdar (SSU) och tvingades vakna varje söndagmorgon till Naturmorgon, Musik för fullvuxna (kupletter och dylikt) samt ett tredje jämförbart men bortglömt program. Det var verkligen pest eller kolera och säkert enda gången jag frivilligt valt buzzer-tonen.

Att det är bättre nu innebär dock inte att allt är bra. Jag har ju i några tidigare inlägg nämnt min lilla popcatcher. Den spelar in det som är på en viss given radiostation och det roliga är att man helt plötsligt får koll på vad som egentligen i normalfallet bara skvalar i bakgrunden.

Låt mig först innan jag ska gå in på några resultat ändå säga att det skett en del förändringar i Stockholms radioutbud på sistone. SR Metropol har ju funnits på plats ett tag men helt nyligen ändrade såväl frekvensen 101,9 som 107,5 inriktning. 101,9 hette tidigare svenska favoriter och envisades med att i alla lägen oavsett situation spela svenska låtar. Det fick ju den lite lustiga konsekvensen att när alla inklusive programledaren i nämnda radiokanal pratade exempelvis om en utländsk artist på besök så kunde de inte spela en låt av artisten. Nu har kanalen övergivit detta koncept, kallar sig i stället Star FM och "fokuserar på det allra bästa från 70- 80- och 90- talet fram till idag, svenskt som internationellt".
På samma sätt har 107,5 bytt från att spela 70- och 80-talsmusik till att i stället kalla sig "Stockholms enda dansgolv".

Naturligtvis behöver man först konstatera att det fortfarande är förfärande låga redaktionella ambitioner på privatstationerna. De är i praktiken Jukeboxar som står på och har nischat sig efter var de tror det finns en så stor kundgrupp som möjligt.

Men givet det - först körde jag 101,9 väldigt mycket. Den hade bra mottagning och tydligt avgränsade låter vilket funkade bra för popcatchern. Och det var bra blandning av gammalt och nytt.

Men ganska snart upptäckte jag hur vissa låtar bara kom tillbaka och tillbaka.
Jag lovar - vill du höra Donna Summer och She works hard for the money så är det 101,9 du ska slå på - den kommer inom någon timme.
Vill du lyssna på Eurythmics gamla fina album "Be yourself tonight" med låtar som "there must be an angel" och "Thorn in my side" så är det definitivt 101,9 rätt kanal för dig. De kör den jämt!

Har inget emot de här låtarna (tycker faktiskt att de är helt ok). Men om man nu ska låta bli pratet - kan man inte då åtminstone försöka variera musiken.

Och då säger någon - men byt kanal då. Jo, jag har gjort det - men jag vill ge de som gör radiokanalen lite feedback - i all välmening...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker