2008-05-06

Men om Gud var en kvinna...

...borde inte samhället varit mer jämställt idag då?
...hade tron då varit mer tolerant?
...varför utgå ifrån bara en gud - iflera religioner genom historien har man ju haft flera och det har varit både kvinnliga och manliga?
...men kanske är Gud en kvinna - kan man bortse ifrån den historiska kontexten?

Allt detta utifrån ett planerat studiebesök i en moské och en synagoga och om vad religionen innebär. Orden är inte exakta men resonemangen är hämtade direkt från klass 5 på Fårdala skola.

Och därifrån vidare till frågan om varför det finns bristande jämställdhet i samhället och hur den tar sig uttryck idag.

Tack klass 5 för att ni gav mig - och förhoppningsvis er själva - en av de häftigaste diskussionerna jag upplevt.

Det blev inte riktigt som Ulla (läraren) hade tänkt sig när hon började. Jag misstänker att hon tyckte det blev bättre! Eleverna gav av sig själva och tyckte verkligen till.
Samtidigt är det som hon själv sa; "det är det här Jan Björklund kallar flumskolan".

Annars då - från dag 1 med elever -
* Jag lär mig saker. Tvingades idag tänka efter mycket om vissa engelska ord.
* På min tid i skolan kan jag lova att varken tankekartor eller mål och måluppfyllelse var existerande. Arbetet med att individualisera och se varje barn har verkligen gått framåt...

... men det går inte bortse från att ett sådant perspektiv och ett sådant mål kostar pengar. Så länge man inte har ambitionen att alla ska med och att alla ska få växa med egna medel och ett individuellt stöd - utan man istället kör standardundervisningen som passar genomsnittseleven - kan man ha en lägre bemanning. Har man högre ambitioner för kunskap kostar det. Och det är kanske förklaringen till att moderata kommuner, med Tyresö som ett lysande exempel, så prioriterar ner kunskapen.

Vad innebär det då i vardagen. Ja, jag ska inte dra någon definitiv slutsats men min första iaktagelse så här långt är att det inte direkt är de ofta ambitiösa men tysta tjejerna som får det mesta stödet. Snarare tar utagerande killar över.
Så om man vill öka kunskapen hos alla, killar och tjejer handlar det om att ge stödet och lärartid nog för att alla ska ses och få bekräftelse.

(Under vecka 19 praktiserar jag på Fårdala skola och rapporterar dagligen därifrån. Vecka 21 har jag bytt klassrum till Strandskolan och levererar också då dagliga rapporter)

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker