2008-05-05

Över förväntan






Första dagen till ända och jag kan bara säga att det är över förväntan. Kommunala verksamheter kommer få mer besök av mig framöver och fler politiker borde ta chansen att se vardagen så den ser ut när den inte återberättas utan faktiskt upplevs.

Mitt första intryck är den jag i och för sig inte är förvånad över. Det är hjältar som trots otillräckliga förutsättningar och udda krav uppifrån försöker göra det bästa av vardagen för alla Tyresös barn och ungdomar.

Och lita på att jag sett många udda krav som den borgerliga majoriteten ställt upp och som begränsar.
I skolportalen ska man efter varje lektion... - ja vadå?
Utvärdera? Planera nästa lektion? Samverka med andra om projekt?
Nej efter varje lektion förväntas läraren i stället för det pedagogiska arbete som är huvuduppgiften markera närvaro i ett datasystem. Det är alltså viktigare att vi föräldrar klockan 11.12 ska kunna kolla att våra barn var på plats på föregående lektion som slutade klockan 10.40 än att innehållet i nästa lektion blir bra...
Samma system hindrar för övrigt lärarna från att dela in grupperna på det sätt som de helst önskar för att utbilda bra.

Annars är det en skola med stort engagemang jag sett. Intensivt arbete med idrott, hälsa och jämställdhet.
Och försök att möta varje barns individuella behov. Med arbete i små grupper ökar möjligheterna och med tematiskt arbetssätt sätts kunskaper i sammanhang.

Ny rapport i morgon.

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker