2007-08-04

Premier i utbildningsfabriken

Leijonborg har kommit på den briljanta ide'n att den som utbildar snabbt och effektivt i högskolan ska få en premie för det. Som nyutexaminerad så funderar man ju på om mina 17 år (från start till examen) skulle vara kvalificerande?

Nåja, jag klarar mig nog utan. Tror nog faktiskt att de flesta studenter i rätt liten grad låter sig styra av eventuella premier efter utbildningen. Möjligtvis kan förbättrad ekonomi under studietiden minska arbete vid sidan om och öka utbildningstiden. Annars tror jag att det är så många andra saker i livet som är styrande för hur lång utbildningen tar.

Men även om premien vore effektiv skulle jag nog vara tveksam till den. Vad den säger är nämligen att det spelar ingen större roll vad du lär dig eller under vilka former du gör det. När allt fler pratar om livslångt lärande och behovet om att löpande uppdatera kunskap så pratar regeringen om att yngre ska läsa mer koncentrerat (läs effektivt).

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker