2010-06-13

Tyresöspelet - en historia värd att berätta


Igår gick jag och sonen och såg Tyresöspelet 2010. Sonen tyckte nog det var lite för mycket dan och musik. Och kanske hade han fördragit vardagsrummet med värme och wildkids.

Men nu fick ha Tyresöhistoria och i efterhand verkade han inte helt negativ.

Själv är jag begeistrad. Professionalitet kombinerat med en berättelse som visar stora delar av Tyresös historia. Och det är väldigt maffigt att se så många aktörer som helt ideellt arbetar fram en historia. Dans och musik tillsammans med den historiska miljön känns storslaget. Och jag lärde mig nya saker som jag inte visste om vår historia.

Det värmde också - mitt i kylan - att så många Tyresöbor hittat dit. Lite besviken är jag över att jag (vad jag kunde se) var den enda från kommunledningen där. Jag har redan skrivit om när jag var ensam från kommunledningen på Musikklassernas jubileum. Nu var jag ensam på premiären. Ingen i övrigt från nämnd, kommunstyrelse eller kommunledning. Jag hoppas de tar chansen att gå senare - men lite konstigt är det att kommunen inte är på plats under premiären.

Nåja - för min del. Vår gemensamma kultur är viktig och jag hoppas att vi kommer kunna stödja den än mer framöver.

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker