2009-10-08

Bowling istället för argumentationstrimmning

Igår träffades de borgerliga politikerna i Tyresö för att lära sig argument om hur bra skolan i Tyresö är.
Man hade ju kunnat önska att de skulle spendera en kväll för skolan med att diskutera utveckling eller förbättring. Men inte då. De skulle lära sig argument för hur bra skolan är (enligt två av varandra oberoende borgerliga källor).

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är naturligtvis bra om de känner sig så stressade av vår (och många föräldrars) problembild att de behöver ägna en kväll åt det.

Sorgligt dock att den inte används åt att formulera ideer om hur skolan kan bli bättre utan bara åt hur bra den är idag. Jag brukar kalla vår majoritet (men de brukar inte gilla det) nöjda.

Jag valde istället att spela bowling med gamla vänner. Det var kul och en chans att få lyfta alla de där sakerna som man behöver bolla med kloka vänner ibland.

Men ikväll fortsätter arbetet med att utveckla Tyresö. Tillsammans med mina kloka och kompetenta gruppledare i Barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden börjar vi ikväll arbetet med att formulera de viktigaste insatserna under kommande mandatperiod för att höja kvaliteten i skolan, förskolan och omsorgen.

Det arbetet grundas i alla de synpunkter som vi fått in från föräldrar, personal och övriga medborgare det senaste året. Tack för det. Men ännu finns det chans att påverka. Skriv din synpunkt som kommentar eller maila till martin.nilsson@tyreso.se.

Kanske lyckas vi med vårt program visa skillnaden mellan nöjd och utveckling. Det hoppas i alla fall jag.

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker