2009-04-20

Varför alltid dubbelt så mycket?

Jag vet. Jag är inte först om just denna spaning men ibland måste man ju ändå få reagera.

Idag har ekot nyheten om alltfler överviktiga barn. Det finns naturligtvis flera skäl till det. Ett är de ökade klyftor som Svd idag visar på sin förstasida - Obetalda räkningar ökar stort i en rubrik och förmögenheter stiger trots kris i an annan. Fattigdom tvingar människor in i onyttigare mat eftersom den är billigare.
Foto;

Free Stock Photos


Ytterligare en konsekvens av regeringens politik som drastiskt ökat utanförskapet. Bara i Tyresö har det under året tillkommit 50 hushåll som är beroende av Socialbidrag.

På samma sätt är det förstås som forskarna säger att en del av förklaringen kan finnas i barnens rörelsevanor och mängden energi i mat.

En tredje faktor är förstås hur livsmedelsindustrin konsekvent försöker få oss att köpa större förpackningar. Försökte inför fullmäktige i torsdags köpa en ask Läkerol. Det fanns inte i den Ica Kvantum jag var i. Tvåpack var det som gällde. Eftersom jag i normala fall inte ens konsumerar upp den första tablettasken (hur länge tror de att folk har ont i halsen egentligen?) blev det ett annat märke.
Dagarna efter hade jag lovat sonen en liten chokladkaka istället för det där lördagsgodiset som missats. Tror ni att det fanns små chokladkakor. Kanske tycker vi numera att 100 gram choklad är litet - men jag minns när det fanns mindre...
Och jag minns en tid när de största chipspåsarna rymde 200 gram...

Listan skulle förstås kunna göras mycket längre - men kontentan är detsamma - Genom att få oss att köpa större förpackningar än vad vi efterfrågar får de oss att äta mer än vad vi hade tänkt.
För egen del hoppas jag att vi som konsumenter kan visa att vi inte gillar det...
Och att vi som medborgare kan visa att vi vill ha en politik som gör att fler medborgare får råd att välja hälsosam mat...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker