2009-03-04

Varför?

Måste Tyresös skolor alltid hamna bland de som ligger lägst i resultat, förutsättningar och nöjdhet?

Jag har frågat det tidigare och efter nya artiklar i media är det relevant att ställa frågan igen. Veckans Mitt i Tyresö rapporterar om tapp på Lärarförbundets rankning, ökande missnöje bland personalen och oroliga föräldrar. Förra numret av Tyresö Nyheter rapporterade om den låga elevpengen och socialdemokraternas hemsida berättar om nya sparkrav på skolan...

Det är en sådan hjärtskärande kontrast mot den jag möter ute i verksamheten. Jag har nu praktiserat varsin vecka på Fårdala, Strand och Brevik skola. Vecka 12 är jag på Njupkärr. (Kommer senare under året att vara i äldreomsorgen, förskolan och fritidsgårdar - jag tänker fortsätta vägra vara ytlig).

Överallt möter jag lärare och annan pedagogisk personal som vill så mycket. Behovet av ekonomiska förutsättningar, bristande styrning och administrativ överbelastning är bilden som möter mig överallt. Häromdagen pratade jag med en skolledare som hade många synpunkter på verksamheten men på slutet jag fick lova att inte avslöja identiteten.

Det i sin tur är en sådan kontrast mot den bild som majoriteten i Tyresö försöker förmedla av att allt är bra och att allt som behöver göras redan är gjort. Om ett par veckor kommer alla Tyresöbor att få en av kommunens skattepengar betald annonsbilaga på just det temat.

Jag hoppas att många av de som nu är missnöjda ställer höga krav på oss och att vi känner ansvaret. Efter valet 2010 måste Tyresös skolor få chansen att lyfta. Det är ett stort ansvar men vi har inte råd att misslyckas.

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Martin: Rätt tänkt och rätt attityd...

Politik
eXTReMe Tracker