2008-08-05

Jag börjar bli gammal - men nu är det vyer som gäller....

Har alltid gillat aktiviteter och att göra saker på semestern. Har nog lite föraktfullt tyckt att det där med att se saker och beundra utsikter är överskattat.

Börjar man bli gammal när det där ändras? Upptäckte till min förfäran under mitt Göteborgs-besök att jag var måttligt road av Liseberg och åk-atraktionerna.
Har inte heller gjort något mer våldsamt eller fysiskt utmanande under sommaren (ja, det skulle kanske vara promenaden till Caldan då - men även där blev det mycket vyer).

Nu verkar det alltså istället vara vyer som gäller. Väl medveten om att vyerna naturligtvis stå för något annat också - en sinnesstämning, en måltid, en dryck, ett kul citat från barnen eller så. Det är ändå ofta vyerna som gäller som minnet.

Sommarens topp-tre ser därför ut så här;

3. Sol som lyser upp klar himmel - mitt i natten sett från Visingsö. Påminner om ett kallt bad i Vättern och ett ljus som slår det mesta.




2. Moris Farms i Massa Maritima. Förutom gott vin en fantastisk uppfart (ja, jag tycker om alléer), en kul uppsättning djur för barnen att leka med (papegoja, hund och vildsvin - ja det sista kanske inte barnen lekte så mycket med) samt en vy som både är storslagen i framkant och ger både vinodlingar och medelhavet i bakgrunden. Storslaget.





1. Hotel Avalon och dess Pool. Därnere pågår stressen och storstadens puls. På taket till Hotel Avalon 7 trappor upp råder lugnet. Genom poolens glasade kanter och botten som sticker ut några meter över fasadkanten ser du folklivet. Under vattenytan ser du konturerna av husen och du anar spårvagnens rörelser. Mitt i folklivet men ändå så långt bort. Jag låg i timmar och bara njöt.
Hotellet lär vara ett av få Feng Shui-diplomerade i Sverige. Jag vet inte riktigt vad det innebär (tydligen att alla färger och former är utarbetade för att ge hotellets gäster en så behaglig hotellvistelse som möjligt - enligt hotellets hemsida) eller för den delen vad det innebär att vara design-hotell. Men lugnt, avkopplande och alldeles härligt är det (och nej jag får inte betalt för att skriva det här...)
Det mest spännande är när poolen ska rengöras och poolskötaren tvingas långt ut på kanten. Men han förklarar lugnande att han som gammal bergsbestigare är van vid mycket värre saker...



Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker