2008-05-31

Ideellt arbete - ge utrymme för lokal debatt

Jag ägnade torsdagen åt att festa med utdelarna av Tyresö Nyheter och fredagen åt att dela ut tidningen - ett av mina ideella engagemang. För jag gillar tanken så starkt.

Ett av de stora problemen i Stockholmsregionen är ju avsaknaden av gemensam information, debatt och yta för kunskapsinhämtning. För alla som kommer utifrån landet är det uppenbart vad en daglig tidning ger i form av en gemensam referensram. Den tidning som jag jobbar för ideellt är naturligtvis inte lösningen på det. Med 8-9 nummer per år kan man inte ge samma flöde.
Men denna tidning tillsammans med andra lokaltidningar (som Tyresömagasinet, Vi i Tyresö och Palmetten) breddar ändå debatten och skapar bättre informationsflöde i Tyresö än i andra Stockholmskommuner.

Mitt i Tyresö har skärpt sig och blivit en bättre lokaltidning så tillsammans finns det nu ett flöde av granskning av samhället.

Låt mig referera de tre mer nyhetsinriktade tidningarnas förstasidor som kom i veckan;
"Undervisningskvaliten hotas" Om besparingarna som behövs genomföras vid Tyresös centrumskolor (Tyresö Nyheter)
"Bilköer väntas öka dramatiskt" Om den trafikbomb (mitt citat) som väntas framöver på Tyresövägen (Mitt i Tyresö)
"Mer pengar till skolan" Om den satsning på skolan som den borgerliga majoriteten hävdade sig ha gjort i samband med budgeten för år 2008 (Vi i Tyresö)

Kanske säger de rätt mycket om både aktualitet i de olika tidningarna och graden av samhällskritik.

Den tidningen jag medverkar i genom att dela ut (TN) hade i senaste numret både kritiska artiklar om tillståndet i grundskolan, positiva artiklar om gymnasiet, nyheter om förskolan, debatt om vården, diskussion om samhällsutvecklingen i Östra Tyresö, en uppdaterad badkarta med alla okända bad, personporträtt, reportage om Tyresöbandet Self deception som släpper sin första skiva, Hanviken SKs satsning på ettan , trädgårdskrönika, korsord och reportage om verksamheten i kyrkan.

Men detta inlägg är inte avsett att döma ut den ena eller andra tidningen som mer partitrogen. Det är avsett att hylla det ideella arbete som en massa människor gör för att hitta nyheter, skriva, layouta, sälja annonser och inte minst distribuera en tidning så att folk får veta vad som händer i sin närhet.

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker