2008-05-20

En jobbig dag...

... var det idag. Efter en trevlig och inspirerande måndag på Strandskolan kom vardagen ikapp. Under dagen har jag sett både vad som händer när grava koncentrationsproblem och konflikter mellan elever går överstyr. Det händer och kommer alltid ske i skolan. Frågan är snarare hur skolan tar itu med problemen (och jag tycker de lärare jag såg idag kämpade tappert).

Och jag är väldigt glad över att ha fått se det. Är säker på att det jag sett och hört idag aldrig skulle ha refererats till mig. Inte minst för att skolan skulle ha riskerat att få dåligt rykte. Men det är den skolan som vågar se och ta itu med sina problem som är den bra skolan. Inte den som av hänsyn till rykte sopar under mattan.

Klockan är mycket och jag orkar inte dra alla slutsatser nu. Återkommer när jag hunnit tänka.

Annars ha mina senaste dagar delvis handlat om ett moraliskt dilemma. Blev i måndags påkörd då jag stod stilla av en lastbil som körde i låg hastighet. Fick en lackskada - som knappt syns (men som helt uppenbart minskar bilens värde med några tusenlappar den dag den ska säljas). Ska man då hävda sin rätt att få skadan reparerad (kostar 5-6000 eftersom hela delen måste lackas om) med risk att framstå som gniden? Eller ska man strunta i värdeminskningen och bara laga det värsta?

Jobbigt. Men blev lite gladare då jag fick mitt examensbevis. Nu har jag äntligen papper på att jag har en högre utbildning (nåja fil kand i alla fall)

2 comments:

Anonymous said...

Grattis Martin!
examensbeviset kom alltså, 15 år senare än planerat:-)

Martin Nilsson said...

Antar att jag inte är Leijonborgs idealstudent...
Men stolt är jag ändå. Tror dessutom att min uppsats var sååå braaa.

Och kan ju vara bra att ha om man skulle bli civil när man blir stor:-)

Politik
eXTReMe Tracker