2007-07-29

Det är svårt att flytta vuxna katter

Söndags kväll och barnen tittar på Kalle Anka-dvd innan de ska gå och lägga sig. Själv är jag för trött för att orka ta itu med något projekt. Sätter mig ner för att se något lättillgängligt på TV. Bläddrar igenom och konstaterar (återigen) att 23 (eller hur många de nu är) kanaler inte är en garanti för att man ska hitta något man vill se.

Vänder tillbaka till Svt som ändå brukar kunna ha ok program - hittar då "Det är svårt att flytta vuxna katter", konstaterar att det går samtidigt som djurgalen i ettan och tänker att nu får de väl ge sig - två djurprogram samma tid! Inget för en av djur så totalt ointresserad person som jag.

Men fastnar ändå på tvåans dokumentär som visar sig handla om två äldre personer, Greta och Albert, som står inför valet om de ska lämna sitt egna boende för ett äldreboende.
Först stannar jag upp för att se om det är något som kan vara bra att se för ett kommunalråd i Tyresö som delvis ska syssla med frågorna.

Men snart är jag fångad av hur nära och kärleksfullt de visas. Hur filmaren kan vänta in svaret. Hur både glädjen och bitterheten över det levda livet kommer fram. Hur familjens självklara men ofta svåra roll visas. Hur humorn inte upphör för att man råkar ha fyllt 91 år. Hur svårt det kan vara att förstå att man är i olika skeden i livet. Hur svåra val kan vara verkligen svåra och livsavgörande.
Och hur just mänskligt alltsammans är.

Tack Johan, Greta och Albert!

Det går inte återge. Det måste ses. Det ligger på nätet.

PS Det kanske inte behövs sägas men jag tror att TV4 har en del att lära...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker