2007-04-03

Tillbaka igen...

Efter ett par dagars semester är jag tillbaka igen. Jag har varit i Nice och ätit gott, vadat utmed medelhavets stränder och tillsammans med en eller flera goda koppar kaffe lapat sol.
Nice är på många sätt en mysig stad. Strand och storstad är en bra kombination. Om det sedan dessutom kombineras med ett på sina håll riktigt bra franskt kök så blir det inte dåligt.

Dåligt är däremot den andra sidan. Jag passade på att ta en promenad kring den lilla grannbyn Villefranche och upptäckte en fin strandpromenad men också hur den med jämna mellanrum avbröts, inte av villor - inte av herrgårdar, utan av privata slott. Direkt efter förbannade att jag inte passade på att ta bilder för att illustrera överflödet och vräkigheten. Nu invänder förstås alla som tycker att privat överflöd inte är att betrakta som ett problem utan bara är att se som ett utslag av personlig framgång att jag ger uttryck för svensk avundsjuka.

Det hade förstås varit en riktig slutsats i en värld av överflöd där alla hade drägliga livsvillkor. Och de som känner mig vet att jag inte invänder mot principen att den som gör ett bra arbete ska premieras.
Men detta? Och i en värld som faktiskt präglas av miljarder fattiga människor. Var finns det en privat moral? Och hur ser den ut som legitimerar det överflödet? Vilken inlevesleförmåga i andras villkor har man då?

Känner mig efter den promenaden än mer motiverad att i Tyresö/Sverige/Europa/Världen fortsätta arbeta för ett samhälle som både premierar individuella framsteg och ambitioner och ett som ger alla chansen att nå just dessa framsteg och uppfylla sina ambitioner.

Det behövs när vi har en regering som försämrar för sjuka och arbetslösa samtidigt som de tar bort förmögenhetsskatt. Det behövs när vi har en kommunledning i Tyresö som satsar mindre på skola och förskola samtidigt som de ger mer pengar till gymnasieelever som flyr skolor på hemmaplan. För att bara nämna några exempel...

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker