2007-04-03

Glass - igen

Jag är lite osäker men jag tror att jag tidigare kommenterat hur GB förstör glassmarknaden genom att 1) introducera en glass som förstärker könsrollerna (Girlie - med smink med i paketet. Det är en klassiker när GB:s marknadschef i TV4:s morgonsoffa först hävdar att det är en glass för båda könen och alla åldrar - för att sedan få det i handen av programledarna med uppmaningen att använda det) och 2) ta bort alla goda gamla klassiker från glassmarknaden (ja - kalla mig gärna nostalgiker - jag är det inte när det gäller samhällsutveckling - men definitivt när det gäller glassar).

Nu kommer sorgebeskedet att den stora aktören genom sin i det närmaste monopolställning konkurrerat ut den kvalitativt bättre Åhusglass. Det innebär att klassikerna Pärontopp och Glassbåt försvinner ut från marknaden (även om Glassbåt i andra sämre versioner kommer finnas kvar).

Det är bara att hoppas att det som hände på 60-talet då GB köpte Åhusglass men glömde skydda varumärket (varpå några startade upp tillverkningen igen) kan ske åter.

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker