2007-01-30

Payback och plymouthbröderna - igen

Jag hade mer rätt än vad jag trodde när jag skrev gårdagens inlägg. Idag publicerar SR Jönköping nyheten att länets borgerliga riksdagsledamöter erbjudits pengar av denna sekt. Obegripligt nog följer radion (vad jag sett) inte upp detta med att ställa den relevanta frågan om hur övriga borgerliga riksdagsledamöter hanterat frågan.

Inne på Annie Johanssons sida ( http://anniejohansson.blogspot.com/) kan man se hur hon kommenterar allt som har med konflikten att göra utom just detta. Ska vi gissa att det är en lite känslig punkt. I en kommentar till ett försök till klargörande där skriver Annie att
"Detta handlar inte om vad Plymouthbröderna har för livsåskådning, kvinnosyn, för lobbyorganisation eller om de vill starta friskola.- Detta handlar om att de anställda på arbetsplatsen inte är anslutna till facket.- Att företagarna inte av religiös övertygelse varken kan underteckna kollektivavtal eller gå i konkurs."

I ett svar på detta skriver jag att;
Man kan ju undra hur centerpartiet ställer sig om någon vill diskriminera eller aga kvinnor av religiösa skäl. Och om man nu hävdar att det är skillnad mellan lag och rätten att skriva under/verka för avtal så blir ju den logiska följden att ställa sig frågan om det är ok att av religiösa skäl betala sämre lön?
Antog att mitt inlägg igår om paybacktime var relevant - idag blir det än mer uppenbart. Annie missar att länka till nyheten om att Plymouthbröderna erbjudit betalning till borgerliga riksdagskandidater i länet (
http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1172730). Nu hävdar Annie att hon inte tagit emot det (vilket lär bli svårt att motbevisa eftersom kampanjfinansiering i Sverige inte är offentlig). Istället har hon bara kommit i åtnjutande av det generella stöd som plymouthbrödernas annonsering innebär. Nu återstår bara frågan hur andra borgerliga riksdagsledamöter från länet hanterat förfrågan. Eftersom Annie åkt bil med dem hela dagen idag så kanske hon passade på att fråga?

Visst vore det få kul att få svar. Men jag är inte optimistisk. Och är det inte dags att öppna upp den egna kampanjfinansieringen för granskning?

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker