2010-11-19

En miljon till folkbildning

Efter tre och ett halvt år i fullmäktige har jag och mitt parti vunnit en omröstning (vilket tyvärr säger något om den hårda blockpolitik som moderaterna i Tyresö drivit fram).
Beslutet handlade om att återinföra ett stöd till folkbildningen och studieförbunden.
Denna för många kanske diffusa verksamhet spelar en stor roll för att få de som tidigare varit skeptisk till utbildning att våga ta steg vidare. Det är så viktigt när vi ska bryta utanförskap och arbetslöshet.
Denna verksamhet är också ett viktigt smörjmedel för kultur- och föreningsliv. När Moderaterna i Tyresö förra året avskaffade stödet riskerade det drabba alltifrån föreningen Ung Musik (som skolat fler generationer Tyresömusiker - exempelvis Crucified Barbara) till pensionärsföreningar och religiösa organisationer (som exempelvis muslimska församlingen).
Slutligen spelar studieförbunden en stor roll i demokratiarbetet. Genom bildning i sig uppstår demokratiska motkrafter till okunskap och fördomar. Dessutom spelar studieförbunden ofta en stor roll genom kampanjer för demokratiska värden. Exempelvis bedriver nu ABF på Södertörn en aktiv kampanj mot främlingsfientlighet och rasism.
Man får alltså mycket verksamhet för lite pengar - till stor del därför att folkbildningen rymmer mycket ideellt arbete.

Förslaget röstades igenom därför att s, mp, v och fp som redan tidigare varit emot stod fast vid sin linje. Dessa partier har 25 av fullmäktiges 51 mandat. Alliansens övriga partier - m, c och kd röstade emot. Dessa partier har 24 mandat.

Förvånande nog röstade Sverigedemokraterna (2 mandat) med oss. Förvånande eftersom de röstade för ett stöd som till viss del används till muslimska församlingen och arbetet mot främlingsfientlighet.
Nåja, antingen innebär det att Sd i Tyresö präglas mindre av islamofobi eller så innebär det att de inte riktigt vet vad de röstade för. Svårt att säga vad som gäller. Vi vet inte vilket.

Nu finns det förstås en risk att Sverigedemokraterna ändrar sig när de ser innehållet i studieförbundens verksamhet.

Men inte kommer väl då Moderaterna, Kristdemokraterna och Centern rösta med Sverigedemokraterna i att strypa bidragen till studieförbund som jobbar för alla människors lika värde och mot främlingsfientlighet? Det vore att sända väldigt fel budskap 2010...

1 comment:

Anonymous said...

Hej igen Martin.

Kan du förklara för mig varför jag ska betala skatt som går till att bli informerad om vad "människors lika värde" och "främlingfientlighet" är för något? Jag tycker att du kan låta mig axla det ansvaret själv som vuxen individ utan att behöva bekosta studiematerial och föreläsare till något så subjektivt som partipolitisk propaganda. Nu börjar jag förstå varför det skärs ner på vården
Jag framför min kritik i all vänlighet.

John.

Politik
eXTReMe Tracker