2008-05-23

Öppna upp!

Nu har jag varit en vecka till på skolbesök. Denna gång i Strandskolan. Jag kommer att rapportera mer på bloggen när jag under helgen får mer tid. Just nu ska uppskjutet jobb hanteras, utåtriktat möte hållas på Granängsringen och vår valstrategikonferens på Rönneberga planeras. Så det får bli mer från praktiken senare.

Det enda jag säger nu är att praktik-instrumentet givit mersmak. Jag kommer fortsätta. Jag lovar att jag fått veta 10-talet viktiga nya kunskaper varje dag. Från stort till smått. Saker som jag ALDRIG hade fått reda på i föredragningar.

Och dessutom har jag fått lära känna både klass 5 på Fårdala skola och klass 4A och 4B på Strandskolan - fantastiska kids (men med sina behov som alla barn) och väl så fantastiska lärare. Tack Ulla, Helene och Helene och alla andra på Fårdala samt Gunilla, Tina, Annika, Gudrun och Katarina (jag har säkert glömt någon - men det är tack till er också) som så generöst har visat upp er vardag.

Fler borde se vardagen i skolan inifrån. Lite rädd blev jag när en av lärarna sa att ingen, utanför arbetslaget, hade sett så mycket av hennes undervisning som jag. Jag tror att vi behöver diskutera hur skolans vardag kan bli än mer synlig. Men mer om det senare...

Annars har jag spenderat dagen på buss, känt vårvinden i håret och lyssnat på denna fantastiskt känslosamma sången.

Igår var jag på ett mingelparty. Precis vad jag behövde. Och där träffade jag en av de människor som verkligen imponerat på mig i politiken. Jag har saknat både hennes engagemang, kunskap och star-quality. Jag lärde aldrig känna henne så väl i riksdagen men igår spydde vi lite lagom på vår tidigare gemensamma politiska arena.

Själv tycker jag det vore synd om Hanna inte skulle finnas på en mer framskjuten politisk position. I ett försök att locka tillbaka henne åtminstone lite försökte jag övertyga min vän Eric (som också minglade) att Hanna borde skriva krönikor i hans tidning. Tyckte nog att han tog mitt intrång i det redaktionella arbetet ok - så nu tror jag att bollen ligger hos Hanna...

Kanske är det en illustration också på att vi behöver bli bättre på att låta duktiga, engagerade och förtroendegivna personer få finnas i politiken även om de inte nödvändigtvis tillhör det egna partiet. Ofta har vi socialdemokrater varit för slutna och inte öppnat upp för människor som har annan bakgrund för att vara med och utifrån goda värderingar arbeta för ett gemensamt projekt. Kanske är Marita Ulvskogs utspel (och reaktionerna på det) idag en viktig signal om att öppna upp inte bara för regeringssamverkan utan en bredare samverkan med de krafter som vill bygga ett samhälle med möjligheter för alla. Så hoppas i alla fall jag kunna arbeta i Tyresö när jag blir kommunstyrelseordförande.

Och det är då praktiken också blir så viktig...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker