2007-12-11

Kallare än i Tyresö - Littorin

De som nu läser mitt förra inlägg förstår väl ingenting men jag kan lova att igår var det enligt tyreso.info -18676 grade kallt i Tyresö. Lagom tills att temperaturen normailserats i Tyresö tar dock Sven Otto Littorin med råge platsen som kallaste ministern.

Gårdagens Aktuellt kunde avslöja att socialbidragskostnaderna trots den starkaste högkonjukturen i modern tid inte sjunker utan tvärtom stiger i flera kommuner. Enligt Aktuellts kartläggning till stor del beroende på regeringens försämrade a-kassa och sjukförsäkring.

Inte alls var svaret från Littorin. "Fast det gör det ju inte", "Nej, nej det är inte så", "Jag kan bara konstatera att just i Hagfors har socialbidragskostnaderna ökat med 500 000 kronor och jag kan inte säga att det är superdramatiskt. Det är inte beroende på några förändringar i a-kassan", "Den oro som Stig och andra känner är oberättigad", "det är inte riktigt sant", "`Fast det är ju inte alls så" var bara några av alla minnesvärda citat av Littorin.

Fler får ju jobb och då ökar skatteintäkterna, hävdade han vidare. Sant, men inte svaret på frågan varför fler hamnat i socialbidragsberoende. Den frågan eller frågan om hur det skulle gå för de som är längst ifrån arbetsmarknaden när det vänder nedåt igen var Littorin helt ointresserad av.

Jag har sett många ministrar som försöker hålla sig till talregler och struntar i vad reportern frågar om - men frågan är om inte Littorin slår nya rekord i att vara kallast - i mer än en bemärkelse.

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker