2007-02-26

Hägglund och aborter (från en tidigare granne)

De senaste dagarna har debatten om Hägglund, kristna högern och aborter för utländska kvinnor varit intensiv. Det är nog inget konstigt att kristna högern protesterar högljutt. Det har man gjort innan om allt från aborter till homosexuellas rättigheter. Det nya är väl att borgerligheten - och då speciellt kristdemokratin - tvingas ta ansvar och kompromissa.

Nu lär dock kristdemokraterna svika den kristna högern (även om de i lagförslaget som kommer säker kommer lägga in vissa restriktioner som de gentemot kristna högern kan peka på) och i stort genomföra lagförslaget. Orsaken till det är den grundläggande insikten att den kristna högern i Sverige inte mobiliserar tillräckligt med väljare för att garantera en röstandel över 4%. Därtill lever förstås insikten att dessa väljare har få alternativ - de lär knappast rösta på vänsterblocket.

Mer intressant är då Hägglunds egen position i frågan. Ska villigt medge att jag nog inte diskuterat just denna fråga med Hägglund. Dock har jag ägnat 8 år i riksdagen med Hägglund som bänkgranne. Det har blivit en och annan diskussion på vägen. Och även om jag vet att jag gör en och annan vänstermänniska som vill måla ut kristdemokratin som hin håle själv (fast tvärtom) besviken så vill jag nog hävda att Hägglund i allt väsentligt är en rätt liberal person. Han gör detta nu aktuella vägval inte alls som en eftergift till EU-rätten. I själva verket handlar det enligt min övertygelse om att han med sin rätt liberala världsbild tycker det som sker i Polen, Irland med flera länder är orättfärdigt och ovärdigt ett civiliserat samhälle.

Dessutom prioriterar han den borgerliga regeringens välstånd högre än tillfällig glädje hos intoleranta tokar längst ut på högerkanten.

Detta sagt om personen Hägglund, även om världsbilden torde vara ungefär den samma hos övriga kd-ledningen - åtminstone hos Maria Larsson som jag känner väl (vi har varit "grannar" i riksdagen under flera år).

Detta INTE sagt som en bortförklaring för Kd´s bas. Den tycker nog fortfarande i allt väsentligt som den kristna högern. Men den som tror att partiledningen egentligen gör det kan nog sluta hoppas...

Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker