Så har då Leijonborg lanserat att vissa av honom utvalda ämnen ska ha större betydelse vid antagning till högre studier.
Jag har nog egentligen inte vansinnigt mycket mot det. Jag minns dock det sena 80- och tidiga 90-talet då man hela tiden sprang på ungmoderater som anklagade oss socialdemokrater för att det inte fanns val nog i skolan.
Och det krävs inte mycket minne för att komma ihåg Björklunds uttalande om att alla inte kan bli akademiker (vem som nu hade krävt det...). Men dessa uttalande till trots har Leijonborg nu alltså hittat kurser som han inte gillar. Det är om skoter, manikyr och jägarexamen för att ta några exempel. Även jag kan ha synpunkter på dessa kurser.
Men blir det inte aningen konstigt att först säga att eleverna ska ha allt inflytande själva över sin utbildning (maximal valfrihet och minskade krav på grundläggande kunskaper som alla elever ska uppnå)och sedan klaga på utfallet av just det man själv krävt tidigare.
Och för att göra det ännu mer motsägelsefullt så känns det ju inte helt konsekvent att först intensivt jobba för att fler ska få jobb inom tjänstesektorn och sedan när ungdomar utbildar sig till just detta ha en massa synpunkter på det.
Nej det är tyvärr som vanligt. Leijonborg och Folkpartiet är ute efter att öka skillnader mellan de som läser de viktiga teoretiska ämnena och de som i framtiden ska serva intelligensian genom tjänster (men gud förbjude att de utbildar sig vidare på högskolan - då blir det ju inte lika tydligt vilka som egentligen är intelligensian)
Detta inlägg är pingat på intressant
Andra bloggar om: Skolpolitik, Folkpartiet, Leijonborg, DN, språk, tjänster, valfrihet
Vad gör vi när andra inte följer regelboken?
-
Behovet av att hitta vettiga handlingslinjer blir allt mer avgörande.
Inlägget Vad gör vi när andra inte följer regelboken? dök först upp på Dagens
Arena.
12 hours ago
2 comments:
Dessa tankar kommer inte enbart ifrån Lars L, folkpartiet och regeringen.
Redan (S) tillsatte en utredning som leddes av Lars Lustig. Denna utredning kom fram till många av de saker som nu presenterades.
Även Thomas Östros var under sin tid som utbildningsminister inne på vissa av dessa tankar.
Som jag säger i inledningen - så är jag inte säker på att allt i detta konkreta förslag är dåligt. Men satt i sammanhang med folkpartistisk skolpolitik i övrigt (som jag försöker illustrera i inlägget) blir förslagen inte fullt så kul. Misstänker/hoppas att en socialdemokratisk kontext skulle sett annorlunda ut.
Sedan är det alltid kul att peka på uppenbara motsägelser i den förda politiken. Inte så svårt när det gäller Folkpartiet - men likväl kul...
Post a Comment