2010-06-02

Tyresö musikklasser 25 år - fantastisk konsert


Igår var jag på jubileet med Tyresö musikklasser. Under 25 år har de varit viktiga kulturbärare i Tyresö. De hoppas vara det i hundra år till.

Låt mig först säga att det var min första konsert med musikklasserna - men det gav mersmak och jag kommer komma tillbaka. Till nästa gång hoppas jag få med mig förtroendevalda från kommunstyrelsen och Barn- och utbildningsnämnden. Lite uppseendeväckande är att jag var den enda från kommunledningen där - när en viktig institution i Tyresös historia firar kvartssekel (i alla fall vad jag såg). Kanske var det debatten om musikklassernas framtid som gjorde att de kände sig obekväma där. Samtidigt - ibland får man svälja förtreten och visa att även om man är oenig om framtiden kan man hylla det som varit.

Konserten då? Ännu lever Anthem kvar i bakhuvudet. Och musikalstyckena från Hairspray. Och kanske är det här musikklasserna övervinner det sista tvivel som kan ha funnits om framtiden. Jag vet inte hur många gånger det senaste året som jag blivit intalad att klassisk körsång inte är modernt - och att det är därför som för få söker sig till musikklasserna - senast hävdade Leif Kennerberg (kd) detta i en debatt i fullmäktige. Men med musikalnumren visar eleverna att det inte stämmer. Det är genom en gedigen klassisk och gemensam skolning som man också kan göra moderna individuella prestationer. Kvällens gästartister är Erik Linder och Erik Linderborg. Och förutom att förgylla konserten så understryker Erik Linder musikklassernas betydelse för hans individuella framgångar. Det är inte vassa armbågar utan en bra utbildning och teamwork som han bär med sig från klasserna.

Och flera gånger kommer jag på mig själv med att sitta och hoppas att mina barn kommer våga stå på en scen inför flera hundra i en publik och med självklar säkerhet berätta sin berättelse. För det är vad musikklassernas elever gör denna kväll.
Så om långt ifrån alla kommer bli musiker så är jag ändå övertygad om att musikklassernas elever kommer bära med sig något som de kommer ha nytta av oavsett om de blir barnskötare, musikalartister eller ekonomer. Och musiken bär de ändå med sig.

Tack för en härlig kväll, tack för 25 år och jag ser fram emot er framtid.

No comments:

Politik
eXTReMe Tracker